Svårklass-debuten

Gårdagens 145 bana började med en ganska snäll oxer, dock lite klurig väg till den. Vände sedan upp till 2an som var ett räcke på båge till 3an som var en oxer, där det var antingen 7 eller 8 steg. Jag valde att rida ut på bågen på 8 steg för att få bättre föutsättningar till hinder nr 4 som var en oxer som kom snabbt ur sväng, därefter var det 26m på båge in i oxer/plank kombination, alltså 6 eller 7 steg. Jag valde att fortsätta på 6 steg men kom stort in i kombinationen, Marion var dock väldigt försiktig och hinderklok ut på planket. Nr 6 var ett räcke som kom snabbt ur vänstersväng, 6 steg fram på båge till en trippelbarr som följdes av 4 korta steg till ett räcke. Här hamnade jag lite långt ut på bågen och kom därför lite utifrån på trippelbarren, men lyckades ändå lämna plats till räcket. Därefter var det lång anridning till en stor oxer på mitten, för att sedan vända tillbaka på ett räcke längs ena långsidan. Som avslut på banan vände man upp snävt in i en kombination räcke/oxer som följdes av 32m till en maxad oxer. Jag räknade med att det skulle bli 8 normala steg ner till oxern men jag kom med en del fart ut ur kombinationen och fick trångt på mina 8, hade lika gärna kunnat fortsätta på 7 men planen var att rida på 8 och då hade det behövts en extra halvhalt för att kunna ge Marion den plats hon behövde på sista oxern.
 
Jag är egentligen nöjd med rundan, dock lite bitter över ridningen till sista hindret. Men jag tycker faktiskt inte att Marion hoppade så bra som hon brukar (om man nu får säga så..). Jag är inte van att hoppa dessa klasser men jag tror att Marion behöver lite mer eftergift för att kunna hoppa igenom ordentligt när det blir större. Nu red jag lite spänt emellanåt och blev då kvar lite i handen och det är väldigt tydligt att hon då hoppar med lite högre huvud och delvis utan rygg och bakben under vissa delar av banan. Jag tror dock endast att det är en vanesak och just nu behöver jag bara göra några rundor på denna höjd för att hitta ridningen i större klasser. Det var ju trots allt både min och Marions debut i 145cm. :) 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jossan

Vilken fin runda Alma!!

Svar: Tack :))
Alma Ranebo

2012-09-30 @ 22:08:49
URL: http://josefinewengelin.blogg.se
Postat av: Julia lindblom

Ni kämpar verkligen tillsammans! Du ska vara super nöjd och stolt över dig själv bästa tjejen <3

2012-09-30 @ 23:32:29
Postat av: Elsa

Helt sjukt vilket enormt hopp Marion har! Superfin runda, Alma. Snyggt ridet! :D

2012-10-01 @ 14:47:10
Postat av: Sanna

Åh vilken runda! Marion är så fruktansvärt fin. Du är grym på att rida också :D Ni kommer bli oslagbara!

2012-10-01 @ 18:14:54
URL: http://sannalundin.se
Postat av: Marina Björkman/Team AMY HB

Fantastisk att se hennes kämpar vilja :),Du rider henne super bra! Kram från oss uppfödare!

2012-10-01 @ 23:23:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0