"Repetition är kunskapens moder"

Jag filmar allt jag gör när det gäller träning och tävling för att kunna titta tillbaka på situationer hela tiden och repetera. För mig spela det ingen roll om det är en regional 120 eller en Internationell140 GP eller om det är ett markarbetspass eller banhoppning på träning, allt filmas oavsett! För mig är halva arbetet att åka hem och kolla på filmen för att analysera ritten eller träningen för att få ett annat perspektiv på situationen och en tydligare bild om vad som ska förbättras. Detta ger mig större förståelse och en bättre uppfattning.
 
Dessutom går jag och Niclas alltid igenom alla rundor och ifall han motförmodan inte skulle vara på samma tävling så har jag alla rundor på film så han kan ge mig feedback så vi kan reflektera olika situationer i efterhand. Händer det även att man ofta har samma slags hinderfel (tex alltid river första hindret, eller i kombinationer mm) så tycker jag att man tydligare kan se ett mönster och enklare komma fram till en lösning om var man ska inverka annorlunda. Dessutom kan vissa situationer uppfattas olika när man sitter på hästen än när man ser rundan på filmen.. Jag vet inte hur många gånger jag har åkt från en tävling missnöjd och tyckt att jag gjort dåliga rundor och sedan när man tittar på filmen så ser det inte alls lika farligt ut som man själv uppfattade det.
 
Filmkameran är helt klart en pryl som jag abolut inte kan klara mig utan och jag kan se rundor och träningar tusen gånger om, och gå tillbaka långt bak i tiden. Självklart ska man fokusera framåt men ibland uppstår situationer som behöver lösas och då är det himla bra att gå tillbaka och se om man haft ett liknande problem tidigare och hur jag isåfall löste det den gången. Dessutom går jag ofta tillbaka och tittar på riktigt bra rundor där allt verkligen klaffar, det gör jag ständigt innan tävling som uppladdning för att hitta en positiv känsla. Så för er som inte använder er av denna magiska lilla apparat tycker jag genast ska införskaffa en sådan- för repetion är A och O.
 

Kommentarer
Postat av: Caroline

Jag håller med, filmkameran är ett väldigt bra redskap! Tyvärr har åker jag själv på träningarna med på tävling brukar det filmas och sedan analyseras.

2012-09-02 @ 19:19:05
URL: http://littleworldof.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0