En förvirrad Alma

Tränade även Marion igår. Tyckte egentligen hon började träningen ganska fint, hade bra känsla och hon hoppa väl. Dock blir hon alldeles för kort i nacken och jag har liksom ingenting framför mig. Så vi började experimentera med bett osv. Red henne på ett ponnyhackmore, halsen blev bra men jag tyckte inte alls om att rida på det bettet, man får ingen finkänslig kontakt och det känns som att man varken kan styra eller bromsa. Peder rider Sparven på det bettet och hon var likadan som Marion innan han bytte till det så han ville prova göra samma sak på Marion som han gjort med Sparven och hoppade därför upp. Tycker Peder red henne väldigt bra på det bettet, han är så otroligt skicklig. Fick hoppa upp efter igen och jag fick rida så likt Peder som möjligt, helt annan sits osv. Det kändes mycket bättre än innan men känns fortfarande som att Marion skulle leva sitt egna liv efter typ 3 hinder i rad. Just nu är jag väl bara mest förvirrad. Hade förväntat mig ett litet fint genrep och lite bra känsla inför Norge och är väl ungefär så långt ifrån det jag kan komma just nu. Ska försöka hitta något bett som jag får upp huvudet på henne, men samtidigt ha lite att säga till om (Förslag mottages tacksamt). Känns bra att åka t Norge om 4 dagar..... Helt lost, no shit.
 
 

Kommentarer
Postat av: .

Prova att sätta ett tränsbett med den mundel hon gillar bäst tillsammans med ponnyhackamoret alt ett kombinationsbett, och rid antingen med delta eller två tyglar. Då får man det "fria" med hackamoret samtidigt som man ändå får lite mer kontakt när man har något i munnen. :)

2014-04-26 @ 13:31:41
Postat av: emma fors

Har en häst med liknande problem, hon går som allra bäst på nathe flippan :-) Någonting som är skönt med flippan är att man har en valmöjlighet.

2014-04-26 @ 14:18:33
URL: http://forzi.blogg.se
Postat av: M

Mitt sto blir oxå kort i nacken och går bakom hand väldigt lätt. Henne rider jag på en tredelat bridong-bett utan martingal (hade en martingal med platta till henne innan). Även om hon är stark går det inte att betsla upp henne då hon bara gapar, drar in nacken och springer bara fortare.

Eller kanske ett enkelt bett med repnosgrimma? Tolga har fina repnosgrimmor som är klädda i läder över repet

2014-04-26 @ 14:41:45
Postat av: sara

Tycker Curbgag från Trust låter exakt som det du letar efter! Är super på de hästar som dippar nerå med näsan. Lyfter upp och fram nosen på samtliga jag testat det på. Du brukar väl hoppa henne på pelham annars? På mina som gått med pelham har det upplevts lika skarpt men med effekten jag nämnde ovan.

2014-04-26 @ 22:16:42
Postat av: Madeleine

Hvilke klasser rir du i Drammen?

2014-04-28 @ 10:28:20
URL: http://mmaddiiee.com
Postat av: Sarah

Prova ett poponcini bett eller nathe bett, dom är suveräna! :)

2014-04-29 @ 14:25:08
URL: http://sarahfolkesson.blogg.se
Postat av: Frida

Nathe kombinationsbett!! Hack med flexistång. Liiiite svårare att svänga men det tror jag du fixar utmärkt. Man får styra lite mer med benen 😊 Stort lycka till, kram Frida

2014-04-30 @ 00:32:07
Postat av: Frida

Nathe kombinationsbett!! Hack med flexistång. Liiiite svårare att svänga men det tror jag du fixar utmärkt. Man får styra lite mer med benen 😊 Stort lycka till, kram Frida

2014-04-30 @ 00:37:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0