Fantastiska Marion

Finaldagen är avklarad men oj vad stressigt det vart, startordningen idag var efter resultaten igår vilket betyder att jag hade 10 starter mellan hästarna, fick som tur var hjälp från Kelly vilket gjorde det hela möjligt.

Marion var första ut idag och jag fick till en riktigt bra runda på en väldigt teknisk bana som egentligen inte passade Marion då det var väldigt mycket trånga distanser. Fanns en hel del valmöjligheter på banan och iprincip varje distans var mittemellan eller väldigt korta distanser som 20m, 26m, 23m (in i 3-kombination) mm. Banan krävde en hel del precission och Marion jobbade väldigt fint med mig idag. Fick dock en tråkig rivning ut ur trekombinationen som jag egentligen inte har så mycket att säga om, hade möjligtvis kunnat sitta upp lite till. Annars tycker jag att hon gjorde det väldigt enkelt, kändes inte som hon tog i överhuvudtaget och det är en rätt härlig känsla när hinderna ändå ligger på 145.. Riktigt nöjd med denna runda idag och känner att nollan inte är allt för långt borta.  
 
Bytte bett på Inova idag igen eftersom jag hade så tight mellan starterna, red på Marions bett igår men det fanns ingen tid till att gå ner till stallet och byta träns så hittade ett liknande bett som Inova fick gå på idag. Inova börade väldigt fint idag och hoppade riktigt bra, dock knäppte hon av en del på bettet och blev lite kortare i galoppen än vanligt. Jag trodde att hon skulle räcka fram på distanserna som vanligt och red utefter detta, dock resulterade det i att hon inte riktigt räckte fram på distanserna. Jag fick ett mittemellan läge där jag kom ur rytm och försökte lägga in ett extra galoppsprång som inte fanns och det resulterade i ett stopp. Hoppade sedan vidare men kände själv att luften gick ur mig och när jag vände upp mot en linje och hade en lite större distans på ett hinder (som jag helst hade velat smyga över) där det sedan var knappa 20m till en oxer så gav jag upp och gick ut. Inova var inte i en bom och kämpade på bra dock gav jag henne inte förutsättningarna idag med stressig framhoppning och annat bett, samt orytmisk ridning.. Menmen, ingen katastrof och jag är väldigt nöjd med båda hästarna i helgen! :)  
 

Kommentarer
Postat av: Sandy

Så fin häst, vad hon hoppar,å så lätt, stannade filmen o kolla på trippeln hon va bra högt över :D

2013-04-14 @ 21:59:15
Postat av: Frida

Tycker du är en väldigt duktig med en fantastisk känsla i sadeln. Dock har jag under en längre tid tyckt att du alltid rider lite långsamt (ja, man ska rida lugnt och på tryck men tycker ofta det ser ut som om det går lite i undertempo) samt att du alltid rider på så himla korta avsprångspunkter där hästarna får hoppa så tight intill hinderna. För en häst som exempelvis Marion som hoppar som en gummiboll, är som en fjäder från backen och ju mer hon får ta i desto högre hoppar hon så borde ju det slita extra på henne? När Inova hade en lite tuffare period förra året där du hade lite stopp och missförstå mig rätt men ganska så mycket fel ett tag så tyckte jag ofta på filmerna att det var ryttarmissar där du la henne för nära så hon blev "sur" och inte klarade av den uppgiften.
Hur ser du på detta? Du kanske har en anledning till det, eller så är det helt enkelt så du vill rida och är ditt sätt att ta dig an hinderna. Det är ju uppenbarligen inga fel i och med dina resultat, så menar verkligen inget illa, men bara en liten fundering.
Tack för en bra blogg, alltid inspirerande att följa en som du!

2013-04-15 @ 09:41:55
Postat av: Erika

Riktigt grymt Alma!!

2013-04-15 @ 10:46:13
URL: http://erikabergqvist.blogg.se
Postat av: Jennifer

Den där hästen är helt insane! Här snackar vi marginal över hindren :D

2013-04-15 @ 11:48:34
Postat av: Johanna

Har följt er länge nu o jag måste säga att ni är fantastiska tillsammans! Jätte roligt att följa! Marion är absolut min drömhäst, så härligt att se henne studsa fram med en sån härlig inställning! Fortsatt lycka till i framtiden!

2013-04-15 @ 16:49:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0