Svar på frågestund del 1

Postat av: manda:
hej alma! tycker du är en riktigt bra ryttare å en bra förbild ridmässigt ser så lätt ut. de jag undrar är lite angående inova. följt din blogg ett tag å som ja upfattar de lite är att ni inte "lyckats" i typ 1.40 verkar som de blivit något pet i varje klass.. med tanke på att du har marion som är helt otroligt duktig å fin å har gjor fina runder i 1.40 skulle du inte vilja ha en till likande häst. inova är ju jätte fin å går 130 lätt har du inte funderat på att sälja henne å köpa en likande som marion?
Tack! :) Kan skriva hur långt som helst om detta men ska försöka hålla mig lite kort.. Självklart hade jag velat ha "en till" Marion men dessa hästar är unika och växer inte på träd, helt enkelt svåra att hitta, och dessutom ska man hitta någon som kan finansiera dessa. Jag är helt enkelt väldigt tacksam att jag har en sådan kapabel häst och kan inte önska mig mer än så. Jag har tänkt tanken att sälja Inova för att jag varit osäker på om vi kan hoppa större klasser tillsammans. Jag vet att hon kan gå större klasser för när jag väl hittar rätt ridning på henne så kan hon definitivt gå stora klasser och det kan ett antal meriterade personer intyga.. Dock vet jag inte om jag kommer lyckas att ta henne dit men jag vet att det finns i henne och om jag inte klarar av det så får väl helt enkelt någon annan försöka men jag ger inte upp i första taget.
 
 
Postat av: Anonym:
Vad äter dina hästar för foder? Sort? Mängd? Tllskott?  Vilka tider fodrar ni på?
Mina hästar äter såklart Pavo. Marion äter Sportsfit och Inova äter Allsport, utöver det äter båda Slobber Mash och hösilage. 3kg kraft om dagen, inga tillskott- det behövs inte när de äter Pavo som innehåller allt hästarna behöver. Vi hjälper dock till med lite extra Electrolyter när de svettas mycket och "dundervitamin" vid tävling. Fodras ca 07:30, 12:30, 16:00 och 20:30.

Postat av: Elle
Du har hästarna uppstallade va? För ni har väl ingen egen gård? :)
Jupp vi har hästarna uppstallade.
 
Postat av: Anonym   
Har en fråga, man kollar annonser å så på hästar å liknande så säger man ju ofta det är en "120 häst" eller det är en "140 häst.." Vad är en 120 häst respektive 140 häst för dig?
Är en 120/140 häst en som startat 120/140? Alltså gått in och hoppat 120/140 klass m 20 fel, eller är det en häst som hoppar 120/140 med något/några pet ibland? Eller är en 120/140 häst den som alltid nollar eller har max 4 fel nån gång ibland och man kan ev. ta den till en högre nivå.
Vad anser du vid t.ex. försäljning? Om du skulle köpa en häst och dom säger den går denna klass så visar det sig sen att den aldrig inprincip är nolla på den höjden, är den verkligen lämpad för den klassen då? vore kul och höra din åsikt ;) det är lätt och bli lurad i dagens läge på just hästannonser..
Intressant fråga... När det gäller just detta uttrycket så skulle jag tolka det som hästens kapacitet. Är det en häst som går 120 och inte kan gå högre så skulle jag kalla det en 120 häst. Men om en väldigt kapabel häst som kanske inte fått rätt förutsättningar och kanske går 120, men har kapacitet för 140 så skulle jag säga att det är en 140 häst. Dock skulle jag själv inte använda mig att detta uttrycket utan istället skriva att det har kapacitet för dessa klasser.. När det gäller försäljning så skulle jag känna på hästen och skaffa mig en egen uppfattning, då märker man ganska fort hur kapabel den är och vilka klasser den är lämpad för..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0