Återkommande kommentarer

En fråga som jag får ganska ofta är angående utrustning och bett, vilket jag har svarat på några gånger förut men vi kan ta det ännu en gång. ;)
Jag använder väldigt många olika bett hemma, det blir väl ca 3 olika bett per häst i veckan beroende på arbete. Jag har några bett som hästarna fungerar utmärkt på så jag vill verkligen inte tappa effekten på de och varierar därför mellan flera olika bett. Inova går främst på två eller tredelat tränsbett, men hoppar henne på ett tvådelat pelham. Zetas mun är däremot inte den bästa och hon trivs inte alls med delade bett, går knappt att ha det på ledtränset. Hon trivs abslut bäst på sitt raka babypelham och det är det bett jag oftast använder men som sagt byter jag av med lite andra bett för att bibehålla effekten.

Jag har väl reflekterat som de flesta andra och alltid strävat mot att rida hästarna på vanliga tränsbett men jag har faktiskt ändrat lite åsikter då jag blir fullkomligt tokig på människor som bara har bestämt sig för att rida på sitt tränsbett- bara för att. Jag ser ofta folk som sitter och sliter i hästarna på "snälla bett" och envisas om att bara rida på de bettet även om det egentligen kanske inte fungerar så bra.. Så efter att ha sett detta anser jag att betten blir det man gör de till.. Sitter man och rycket i en häst på ett tränsbett kan även det bli skarpt samtidigt som man kan rida med fina hjälper på ett lite skarpare bett och använda det bettet snällt.. Det jag menar är att jag anser att det är användaren som påverkar hur skarpt bettet är beroende på hur det används.

Andra kommentarer jag också ofta får är angående Zetas utveckling, det är faktiskt tro det eller ej (utan att skryta)  många som tycker att hon går bättre med mig än tidigare ryttare och jag vill bara berätta lite om mina tankar angående detta. Jag själv trivs väldigt bra med denna häst och ser själv vilka framsteg hon faktiskt gör men jag vill inte ta åt mig av äran som att det är jag som har gjort hela jobbet. Det har framför allt varit Jag, Malin och Kim Martén som har jobbat med denna häst på ryggen och jag anser att alla har lika stor del i att hon har börjat blomma ut nu. Kim och Malin har lagt upp bra grunder och förutsättningar för mig och jag har fortsatt med att skola henne och vara extremt konsekvent. Dock tror jag att den största skillnaden sitter i Zetas huvud och det har kommit med tiden. Hon har mognat så himla mycket och det är enligt mig främst mentalt. Hon har helt enkelt lärt sig att fokusera på sin uppgift och poletten börjar trilla ner så hon får helt enkelt ta åt sig av äran själv! :)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Fasen vad kul att läsa att du inte bara tar åt dig äran över Zeta, du har verkligen gjort ett bra jobb med henne men det är ju inte bara du och det är verkligen bra gjort att kunna säga att det inte bara är du. Ödmjukhet kommer man långt med!!

2012-05-20 @ 13:47:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0