Gårdagens träning

Blev ett riktigt tufft men välbehövligt pass igår. Vi började med att rida Inova på backen i typ 30min innan vi började med bommarna. Hon var lite stel i början men det släppte senare och då var hon jätte fin! Då började vi med att rida på en åtta över två bommar som låg på diagonalen där vi skulle bibehålla samma galopp efter bommen som innan så det blev förvänd galopp ut till väggen för att sedan göra ett byte (se filmen). Fokus låg på att hålla hästen i balans, få den ordentligt bärig och att få hästen att vänta på bytet och göra det på ryttarens kommando. Inova var super på den här övningen! Hennes byten har dessutom blivit jättebra nu när hon byggt lite mer muskler, tidigare stampade hon av med båda bak jämfota så det blev orytmiskt men nu finns det ingen tendens till det längre. :)

Sen hoppade vi igenom en kombination några gånger. Henrik (Lannér) nämnde i Flyinge att han vill att jag ska försöka påverka henne mer i kombinationerna, detta är inget som Pether har lagt märke till innan så det är verkligen super att få lite andra ögon på sig ibland (så länge tränarna har samma tänk såklart)! Hon var jättefin i kombinationen så Pether ville utmana mig med en svårare övning i slutet för att få lite mer höjd i Inova (med tanke på onödiga nedslag i Flyinge). Nu skulle jag istället rida lite mer "omhoppningstänk", jag skulle alltså rida väldigt mycket framåt för att sedan 2-3 galoppsprång framför hindret sätta henne ordentligt på bakbenen och i princip lägga in ett extra galoppsprång (Dock är inte detta så tydligt på filmen då filmerna är lite korta så man hinner inte se när jag rider framåt utan endast vid förhållningen)för att komma lite nära för att få mer höjd i språnget, även detta gick bra!

Rent generellt så jobbade vi lite mer åt att "lägga in ett extra" under hela passet just för att få henne lite mer explosiv och få lite mer höjd i språnget. Nyttigt för ögat måste jag säga, man lurar minsann ögat lite när man hittar ett perfekt läge 3-4 galoppsprång ifrån och sen ska man helt enkelt inte ta det bra läget utan istället göra det lite jobbigt och trycka in ett extra. Man ska minsann inte alltid ta den enkla vägen. :)  Riktigt bra och givande träning! Nu är det bara hem och träna ännu mer. :)


Kommentarer
Postat av: Lisus

Åh fina boxgrannen! Jag tycker hon hoppar bättre och bättre för varje ny video du lägger upp! Även i markarbetet och i stallgången börjar man se skillnad ;)

2012-03-23 @ 07:45:21
URL: http://lizahansen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0