Tillbaka till verkligheten

Jag har som ni märkt haft fullt upp de senaste två veckorna med skolan och att fira studenter och någonstans däremellan hittat tid till mina hästar. NU, har alla härliga människor tagit studenten och jag har sommarlov så nu är min vardag precis som jag vill ha den- fullt fokus på hästarna och ändå en massa ledig tid för annat (bloggen ;))!

Jag känner att jag inte riktigt hunnit med bloggen ett tag, så kort och gott! Inova har tagit det väldigt lugnt nu i 11 dagar, hon har fått leka skogsmulle och har under denna period varit i ridhuset 1-2ggr. Anledningen till detta är att hon har haft en riktigt tufft år. Jag köpte henne för 1 år sedan, då hade hon startat en 140. Jag debuterade 140 med henne efter 2 månader och därefter har hon iprincip gått det varenda tävling. Nu, när man har allt svart på vitt så har jag alltså haft lite för höga krav på henne och räknat med att hon skulle maxpresterat iprincip varannan helg och det har bara blivit för mycket. Hon har inte mycket rutin sedan innan och hela det här året har varit tufft med många Elittävlingar, Scandinaviumkval, Scandinavium och SM (inkl SM-kval). Jag har varit extremt noga med återhämtning i veckorna och kyler och fixar alltid med hästarna och det är nog det som gjort att (peppar,peppar) hon hållt bra, men nu så känns det bara som att hon behöver den här tiden att rensa huvudet, känna att arbetet är kravlöst, enkelt och roligt! :) Hon ska även åka till Runsten och tävla i helgen och endast gå 120 för samma syfte. Detta känns väldigt bra med henne och jag tycker vi har en bra plan då den här "vilan" ligger bra i tiden. Då får hon ta sin tid nu och sedan kan man matcha henne mot SM i augusti. :)

Zeta jobbar på bra och är iprincip igång, jag rider fulla ridpass på henne i veckorna och hoppningen börjar även komma smygande vilket är helt underbart roligt! :) Första hoppträningen var i lördags och det var ren lycka. Första tävlingen för henne blir nästa helg då vi ska starta en 110cm. Jag tycker att det är bättre att ta ut henne på tävling ganska tidigt då hon kommer behöva några rundor där hon kan springa av sig lite. Det kommer alltså bli lite som när vi köpte henne, jag kommer träna på tävling så att hennes lilla huvud hänger med och göra ett antal starter i lägre klasser för att sedan ta upp henne när poletten ar trillat ner och lugnet har lagt sig. :)


Kommentarer
Postat av: amanda

blir det sm med zeta? :)

2012-06-13 @ 11:50:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0