Svar på kommentar

Har du prövat och tagit ut båda hästarna, gjort ordning hästen som du ska rida, rider iväg tills dem inte ser varandra, lastar in den andra hästen? Det brukar fungera för mig :)
Vilket super bra tips! Ska genast prova detta! :) Tack!
 
Jag kanske är lite efter, men är ny på bloggen. Har det hänt ngt med Marion eller varför hoppade hon 140 förut och 110/120 nu?(: Är bara nyfiken! Tycker förövrigt att du rider riktigt väl och att båda dina hästar är super! Har verkligen fastnat för Marion och hennes språng!! (:
Roligt med ny läsare! Ja precis, vi köpte henne i augusti förra året, dock blev hon skadad i december och har varit skadad fram tills nu (första tävlingen var i helgen). Jag hann alltså endast tävla henne i 4 månader innan hon blev skadad och vi hann starta några 140 och kvalade till SM ganska direkt, dock missade hon både Scandinavium och SM på grund av skadan men nu hoppas jag att hon ska hinna komma i fin form till utomhus SM i augusti. Tack så jätte mycket! :)
 
Har en fråga angående Marion! Inte följt din blogg så jättelänge så undrar vad hon haft för skada? Jättebra blogg och superfina hästar, gillar när du får till filmer! Kram
Hon fick en inflammation i ett muskelfäste då hon oturligt nog fick en smäll där (antagligen när hon rullade sig). Alltså inga slitskador eller dy. Endast ren otur.Tack! :)
 
Får först och främst tacka för en Superbra blogg! Har en fråga, inte ridit varken mkt lr länge alls men inspireras till att vilja utvecklas så sjukt mkt av att läsa bla din blogg mfl. :) När du skriver att du jobbar hästarna basic, hur menar du då? Likaså att du skolar Marion mesta dels av passet? Muppfrågor kanske men är som sagt inte så rutinerad! Vore jättesnällt om du tog dig tid att svara i ett inlägg i bloggen då det är lättast att se om du svarat då!:)
Tack! Basic för mig innebär att jag stämmer av allt grundläggande, dvs övergångar, tempoväxlingar, skolor (öppna., sluta), byten mm, att hästen helt enkelt gör allt jag ber om under små hjälper. Jag har som en liten regel att alltid ställa en ny fråga till hästen vart åttonde steg så det hela tiden händer något nytt så att hästen fokuserar på sin uppgift och är lätt för hjälperna. Mitt basic jobb är sådant jag gör dagligen och sådant som alltid ska fungera. Med Marion är det som sagt ständigt konsekvent arbete och mycket skolning, med detta menar jag att jag gör henne olydig för att sedan göra henne lydig, jag tar fram problemet och löser det. Jag utmanar henne lite för att sedan hämta hem henne och rätta henne. Det konsekventa jobbet är också väldigt basic och övertydligt, tar hon tex inte en halvhalt då gör vi halt, tillrättavisningen kommer på en gång. Slarvar jag lite grann en gång med tex en halvhalt och tycker att den var okej och inte gör halt, då kommer det minsann inte bli bättre nästa gång utan man får helt enkelt vara övertydlig och "prata med stora bokstäver". Allt ska fungera bra- och gör det inte det så backar vi helt enkelt tillbaka ett steg- på en gång. Dessutom jobbar jag alltid hästarna innanför spåret för att undvika att hästarna tar hjälp av väggen. 
 
Inova är ju en väldigt fin häst men du har aldrig känt eller tänkt tanken att hon kanske inte klarar 150 klasser och behöver en annan häst som är mer lik zeta? vore kul och veta hur tankarna går? Om du kommer tänka om i ditt hästmaterial eller om du verkligen tror på båda hästarna? Zeta tror jag iaf kommer klara de högsta klasserna utan problem :)
Jag delar som sagt inte med mig av allt här på bloggen men Inova utvecklas fortfarande och jag kommer matcha henne mot detsamma som Marion och sedan se hur långt vi kan komma tillsammans. Marion passar mig som handen i handsken, dock tror jag egentligen inte att jag är den optimala ryttaren för Inova då hon möjligtvis skulle gå bättre med någon som rider med lite mer tryck men jag gillar henne såklart väldigt mycket och känslan på ryggen är inte densamma som från backen. Marion är en häst som troligtvis aldrig kommer att begränsa mig och självklart hade jag inte sagt nej till en likadan, med dessa hästar växer tyvärr inte på träd. Jag kommer helt enkelt jobba på lika mycket med båda och sedan se hur det går och om jag även kan ta in Inova i större klasser, det får tiden avgöra! Dock är jag väl medveten om att allt är till salu för rätt pris och man vet aldrig vad som händer på vägen.  
 
Debut 140cm,
Första Scandinaviumkvalet på Elittävlingarna i Strömsholm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0