Nära relation till uppfödaren

Jag har för första gången två svenskfödda hästar och jag har turen att ha fantastiska uppfödare bakom bägge hästarna. Dessa individer är faktiskt också en del av teamet som alltid står bakom en - både i med och motgång. De är en trygghet för mig då jag alltid kan fråga dem om det är något jag undrar över för de kan verkligen sina uppfödningar utan och innan vilket är helt fantastiskt! De ser hästarna någon gång om året och ser utveckling på ett annat sätt än vad jag gör och kan ge råd utifrån det. Jag ser hästarna varje dag medan de ser hästarna ett par tillfällen om året och då ser de en skillnad på ett annat sätt än vad jag gör. Jag tycker det är så roligt att de engagerar sig i sina uppfödningar och det har faktiskt medfört att både jag och mamma tycker att avel är hur intressant som helst (vi funderade till och med på att seriöst köpa ett jättefint föl, ett syskon till Marion).
 
Iallafall, jag tycker att det är härligt med uppfödare som följer och är engagerade i hästarna och som själva är inne i sporten. De kan ge råd och tips som man kan ha nytta av och det underlättar då de verkligen kan hästarna utantill och har varit med hela vägen! Jag är så otroligt tacksam för den fina kontakten jag har med respektive uppfödare och tar verkligen till mig av deras råd och tips, de vet ju minsann vem och vad de pratar om! :)
 
Har någon av er läsare en bra relation till eran hästs uppfödare och vad tycker ni om det? Och ni som uppfödare- Hur resonerar ni när det gäller att följa eran uppfödning, är eran hjälp uppskattad eller kan det vara känsligt att ge tips och råd?
  

Kommentarer
Postat av: Emma

Med två av mina hästar har jag god kontakt med uppfödarna och jag tycker det är kul att de tycker jag gör ett bra jobb! Det är alltid roligt att få rapportera "hem" när det gått bra men jag tycker inte det tillför så mycket för mig då det ofta är "hästen man är stolt över" som uppfödare, om du förstår vad jag menar :)

2012-07-10 @ 17:24:08
URL: http://emmamariathalen.blogg.se
Postat av: Marina Björkman/Team AMY HB

Kan bara säga att detta var ett mycket trevligt och upplyftande inlägg, som uppfödare sliter vi hårt, det kostar mycket pengar att föda upp och sedan utbilda våra uppfödningar tills dom kan betingar ett intresse på marknaden:), Jag kan säga att jag älskar alla mina uppfödningar och är så oerhört glad att jag har kontakt med alla köpare, USA (Cadence och Megan Edrick), Finland ( Marcenzo och Tiina Poralli), Flyinge AB ( Main Corazon), Lisen Bratt Fredricsson ( Main Road), Christina Gunillasson ( Main Escada), samt du och din familj Alma :), icke att förglömma den Bra relationen med Malin Baryar och Pelle Baryard under tiden vi ägde Marion Zeta ihop :). Jag hoppas att jag kan sälja fler föl/unghästar till sådana människor som intresserar sig för seriös avel, dvs bra uppfödningar som är verkade, avmaskade, vaccinerade och utfodrade enligt konstens alla regler samt friröntgade som 3-åringar :))och är uppfödda på lösdrift med kompisar som ger starkare och sundare hästar iom rörelse 24 tm/dygn i frihet...

2012-07-10 @ 22:55:31
Postat av: Johanna

Jag skrev tidigare oxå men jag har jättebra kontakt med min uppfödare till Mollsan, vi hörs efter varje tävling och även ibland bara när lusten faller på. De vill se alla filmer och bilder :) dock e dem egentligen dressyr inriktade så de litar på mig fullt ut vilket är så roligt sen skulle de vilja köpa tillbaka henne när hon ska bli avelsto vilket oxå är himla kul! Jag gillar oxå att kunna se filmer och bilder på hennes små syskon som finns på deras hemsida :) det är väldigt kul med avel och se vad som kan ge bra hästar, jag tror ju verkligen mycket på de två hingstar som är kombinerat i stammen på min häst! Sen är det oxå spännande och se att även om hästarna är halvsyskon så kan de bli såå sjukt olika i både humör men även i prestation, så något måste ju ändå göra att just pappa och morfar spelar in...

2012-07-10 @ 23:01:29
URL: http://Teamsommar.blogg.se
Postat av: Johanna

Glömde skiva att Mollies uppfödare egentligen är dressyr inriktade det är Agneta som ägde marwin som gjorde kombinationen och sen sålde sto med föl i magen till de som fött upp henne.

2012-07-10 @ 23:03:39
URL: http://Teamsommar.blogg.se
Postat av: emelie bergh

Jag har fått chansen att låna en häst av uppfödaren. Det är otroligt givande tycker jag och om det är någonting som jag undrar så kan jag alltid vända mig till henne och fråga. Vi kan spåna vidare tillsammans och komma fram till någonting som hjälper mig och min häst i vår utveckling. Det är som en extra del i teamet runt sig själv, och det är en pusselbit i det stora hela. Jag tycker att det är jätteskönt!

2012-07-12 @ 17:25:33
URL: http://emeliebergh.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0