Dagens ridpass

Trimmade Inova inför helgen och hon var superfin! Jag hade tre bommar på ena långsidan med 20m emellan och varjerade galoppsprång. Började med att rida på 7, sedan 6 och därefter 8 på hela linjen. Sen gjorde jag det lite svårare och red på 8 mellan första och andra bommen för att sedan lätta upp och rida på 6 mellan andra och tredje bommen. Därefter gjorde jag tvärt om, började alltså med att rida fram på 6 för att sedan snabbt komma tillbaka till 8 och lämna plats till sista bommen. Hon var superfin och den här övningen är verkligen super när man vill få hästen extra uppmärksam inför bland annat tävling (speciellt inomhus) när man vet att hindrena kommer fort och att hästen är uppmärksam och kommer fram och tillbaka lätt på rakt spår. En basic övning som går fort att bygga fram och som inte sliter mer än vanligt på hästarna.

Zeta fick promenera i drygt 30min och sedan massa mys, hon fick även stå i solariumet i 10min. Nu är allt läder putsat och fint, har bara benskydden kvar men det fixar jag imorgon innan skolan så de hinner torka ordentligt. Jag bestämde mig för att varken klippa eller bada Inova då det är kallt ute men svansen är tvättad och flätad, benen och hovarna fick sig också en tvätt. Klippte iallafall med sax där det behövdes (tex. vid nackstycket). Eftersom Inova är skimmel kommer jag med övertygelse behöva rycka in med torrschampot innan start, torrschampo måste vara världens smartaste uppfinning för skimmlar! :) 

image description


Kommentarer
Postat av: Madde

Hur brett har ni i solariespiltan?

2012-02-09 @ 09:31:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0