Gårdagens ridpass

Marion:

Aktivitet: Intervaller i snö

Syfte med aktivitet: Styrka och kondition

Huvudmoment: Red på ett stort gärde i en halv meter snö. Började med att trava runt en stund och därefter galoppintervaller. Red i ca 20min, det tar otroligt hårt på hästarna och är riktigt tungjobbat att arbeta i så djup snö. Dock grymt stärkande och givande för konditionen. 

Upplevelse av aktivitet: Det gick jätte bra, Marion uppskattade det verkligen och jobbade på bra utan massa bus. Tror detta är väldigt givande och helst av allt skulle jag vilja arbeta så här ca 2 ggr i veckan. Hästarna tar i riktigt bra samtidigt som det är ren lycka för de att komma ut och galoppera på stora ytor.  

Betyg: (1-5): Dagens ridpass får en 4 då hon jobbade på riktigt bra och ändå höll sig relativt lugn.

 

Inova:

Aktivitet:Jogg i ridhuset 

Syfte med aktivitet: Lösgörande lättare arbete.

Huvudmoment: Jobbade Inova lite lagom idag och fokuserade endast på basic som rakställning, övergångar och tempoväxlingar.

Upplevelse av aktivitet:.Egentligen kändes Inova fin, dock var det mycket folk i ridhuset idag samtidigt som det var träning så man fick helt enkelt anpassa sig utefter det. Det begränsade mitt pass då både jag och Inova var lite ofokuserade. Men när vi väl fokuserade kändes det bra och hon kändes lösgjord och fin.  

Betyg: (1-5) kommentera. 2 då det var väldigt rörigt i ridhuset och jag inte kunde lägga upp ridpasset som jag planerat.Red kort och effektivt men kändes inte som ett så givande pass då både hon och jag hade större fokus på de runt omkring än oss själva.


Kommentarer
Postat av: Elin Douhan

Gillade verkligen den här sortens utvärdering av ridpassen, hoppas att du fortsätter med dem :) Man får väldigt bra inblick i ditt tänk och hur du tränar dina hästar!

2012-12-08 @ 14:26:19
URL: http://elinhelena.blogg.se
Postat av: Malin

Hej, är dålig på att kommentera men är inne ofta och läser, vill bara säga att dessa utvärderingar uppskattas, är roliga att läsa och lärorika. Fortsätt gärna med det :)

2012-12-08 @ 18:55:16
Postat av: Pappsis

Det jag precis läste om Marions träning gillar jag skarpt. Det där är riktigt bra grundträning. Försök komma upp mot 30 minuter så blir det ännu lite bättre. Grymt skadeförbyggande tufft och lågintensivt. Precis sommdet ska vara. Nu fattas det bara att dom ska släpa lite timmer hos pappa också:-)

Puss p

2012-12-08 @ 19:31:53
Postat av: Lovisa

Väldigt intressant att läsa utvärderingar om ridpassen!:)

2012-12-09 @ 00:28:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0