Tränings och tävlingsupplägg

Jag skulle vilja se hur din tränings och tävlingsplanering ser ut för höst/vinter. Typ vilka tävlingar du har planerat in, vilken målsättning du har med säsongen och kanske även hur du lägger upp ett träningspass. Typ vad gör du och när på passet.
Vidare undrar jag om du kompletterar med egen fysisk träning såsom styrka, kondition, balans, rörlighet, tajming etc.

Svar: Väldigt många frågor i en fråga så jag delar upp det lite och börjar att svara på den fetstilta texten idag. :)Som jag skrivit tidigare så åker jag bort en vecka nu, så i samband med de så går vi in i en återhämtningsfas där hästarna får ta det lite lugnare en vecka och vår veterinär kommer även på torsdag och ska göra en check up på hästarna.

När jag kommer hem så rids det på som vanligt och sedan åker vi till Södertälje v 45 och hoppar endast en 120cm på båda hästarna. De behöver gå ner en tävling och hoppa lite lägre för att de ska känna att det är lite lätt eftersom båda är väldigt ambitiösa och Zeta är trotsallt relativt orutinerad. 

Därefter fortsätter vi med kvaltävliingarna till Scandinavium, sedan någon lugnare vecka över jul och sen fortsätter det med några fler Scandinavium kval och därefter blir det SM i mars. Blir troligen även något nationellt meeting mellan alla kvalen men de är inte planerade ännu.

Planen är att prestera så bra som möjligt i kvaltävlingarna och sedan se hur långt det räcker, vi fokuserar även på att få hästarna så väl förberedda till SM som möjligt vilket betyder att det inte blir någon längre break över jul och nyår utan det är där vi lägger grunden inför hela vårsäsongen. 
 
Målen är att jag ska försöka hinna kvala även Zeta till SM i mars, mitt mål på SM lägger jag inte upp ännu utan de tar jag sedan när jag vet formen på hästarna och mig, alltså någon gång i början på nästa år.  Sen är jag såklart väldigt sugen att komma bland de 16 bästa juniorerna och kvala in till Scandinavium men man får ta ett kval i taget och se hur långt de räcker i slutändan.

Det här är målen och planeringen fram till SM sen har jag även ett långsiktigt mål men det publicerar jag inte på bloggen då det krävs otroligt mycket och jag är inte riktigt säker på att det är rimligt så det får stanna utanför bloggen. ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0