Svar på kommentar

Fasen vad jag är imponerad av dig! Helt ärligt fick jag för mig från början att du fick mycket gratis tex av dina sjukt fina hästar! Men jag skämdes nästan när jag insåg hur mycket du jobbar med dina hästar! Så otroligt genomtänkt arbete du gör med dem och grymma övningar- kommer testa allihopa. Skulle bara ge dig det berömmet och slänga in ett par "små" frågor. Hoppas du hinner svara:
Vad är ditt bästa tips för att sätta ihop en häst som är lång av naturen? För att verkligen sätta den på bakbenen och runda av?
Och hur tycker du att man ska göra för att nå så stor framgång man kan inom hoppningen? Jag tävlar bara lätta klasser men siktar mot medelsvår om inte allt för länge - hur ska jag göra för att bli så absolut bra som möjligt?

Tusen tack för en inspirerande blogg!
//Alice

Svar: Tack, jättroligt att du gillar det jag gör! :) Några grejer som jag har jobbat mycket med för att få framförallt Inova lite kvickare och mer på bakbenen är övergångar, tempoväxlingar, sidförande, galoppombyten och olika markarbetsövningar. Något som underlättar enormt när du ska få hästen under sig är att hästen är lydig, då kan du använda mindre hjälper vilket gör att både du och hästen blir snabbare och kan gör mer krävande övningar.

Övergångar
- Återigen så kommer vi tillbaka till lydnad. Övergångar får igång bakbenen och får hästarna att jobba i uppförsbacke. Om en häst som är lite långsam och olydig kan lätt bli tung i övergångarna och övningen ger helt fel effekt. För att få hästarna att jobba korrekt i övergångarna brukar jag använda mig av att flytta dem. Direkt om de blir lite tunga i handen eller lägger sig lite på bogarna så- flytta, och gör om tills hästen gör rätt, beröm. När du flyttar hästen kommer den automatiskt trampa under sig ännu bättre bak. Även galoppfattningar är väldigt stärkande.  Galoppfattningar stärker dubbelt så mycke då de verkligen måste sätta sig i fattningen, och använda inner bakben ordentligt.

Tempoväxlingar: Även här är det lydnad som gäller! Arbetet blir mycket roligare när man ber hästen om olika saker hela tiden, vid vart 5e steg ska det hända något nytt. Det behöver inte vara stora tempoväxlingar utan grejen är den att man ber hästen om något nytt, fram 5 steg tillbaka 5 steg, flytta hästen som i övergångarna om den tragglar! Aktivera är A och O!

Sidförande - Jobba mycket skänkelvikningar, öppna, sluta mm. Allt sidförande jobb gör att hästen måste trampa innerbak över yttrebak. Väldigt lösgörande!

Galoppombyten - Något jag gjort extremt mycket på Inova eftersom hon tycker att det är roligt! I själva bytet måste hästarna trampa ifrån ordentligt bak vilket gör att de måste böja det ena bakbenet, vilket är stärkande. Själv tycker jag att det är jätteroligt att leka dressyrryttare och göra byten i vart 3e, och då måste hästen vara på bakbenen, det kan jag lova! :)

Markarbetsövningar - Något som verkligen får hästen att sätta under sig är travhoppning. Men allt från travbommar till studs är nyttigt. Jag har jobbat mycket med bom bakom och framför hindret just för att hästen  inte ska kunna undan med att hoppa framåt istället för uppåt. Hästen måste då sätta under sig och hoppa lite rundare och på så sätt komma under sig med bak!

För att bli så bra som möjligt och nå framgång inom hoppning krävs såklart en bra häst och enormt mycket träning. Det är viktigt att du har en rödtråd med ett bra upplägg och realistiska mål (självklart ska man ha drömmål också) som du hela tiden jobbar mot. Att verkligen hålla dig till din rödatråd och jobba mot målen med hjälp av en bra tränare och ett bra team runt omkring dig. Ha alltid en plan med vad du gör, och följ den!

Hoppas du är nöjd med mitt svar och återigen, kul att du uppskattar det jag gör! :)

PS: Har precis skapat en ny kategori som heter "Svar på kommentar". :)

Kommentarer
Postat av: Emelie Karlberg

Hej Alma! jag måste fråga dig om du skriver den dagdok för vad du gör efter varje träning och tävling? :)

2011-10-11 @ 22:16:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0