Gårdagens ridpass

Det blev väldigt tight med tiden igår så hann inte blogga så nu tänkte jag ta tag i att skriva om gårdagens pass.
Jag trimmade båda hästarna över lite småhinder, övningen ser du nedan. Ca 15.5m mellan alla.




Började med Zeta som generellt har ganska enkelt för de här övningarna då hon är väldigt lydig och kommer väldigt lätt fram och tillbaka, hon rundar sig korrekt runt skänkeln vilket är a och o i den här övningen. Därför är det relativt lätt att få ut henne på bågarna och verkligen lämna plats och hoppa lite utifrån. Hon gjorde det väldigtbra! Började med att rida på 5 steg, när de satt växlade jag upp lite och gick på 4, sen fick hon göra lite överkurs och gå 4steg mellan 2an och 3an för att sen fort komma tillbaka på 5steg mellan 3an o 4an. Hon gjorde det riktigt bra o hade gått om plats överallt hela tiden. Hon känns väldiigt fin nu! :)

Inova har däremot lite svårare för den här övningen då hon är lite långsammare och ibland har en tendens att lägga sig mot innerskänkel. Men problemet idag var att hon inte backade av för fem öre, det gjorde att hon drog sig lite in i bottnen och hoppade ganska flackt så hon fick trimmas som satan med massvis av halter, volter och ett tag red jag till och med på 6 steg mellan alla för att verkligen få henne att vänta. Och till slut så gav det faktiskt resultat med att gå på 6 steg på 15-16m och hon vart jäkligt fin!! Det är skönt när de verkligen känns lite halvtaskigt och sen envisas man och resultatet blir skitbra!

Hoppade inte hinderna över 50cm, jag hoppar endast högt när jag är och tränar hos Niclas och Pether. Hemma sitter jag alltid och trimmar över småhinder vilket jag älskar! Sitter det redan på marken så sitter det garanterat när det blir större, så jag tycker det är bättre att bara göra det ordentligt från grunden och spara lite på hästarna. Får man hästen att backa av på 50cm så kan jag lova att den gör det vid 140cm också, men det gäller att vara konsekvent!

Haha, ännu ett satsar-inlägg! Ska skriva lite kortare om dagens ridpass.. Promise! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0