Svar på kommentar

Hej! Skriv tips på hur man kan finansiera en elitsatsning, hur mycket allting kostar och så, har du sponsorer osv?

Svar:
Oj vilken svår fråga... :P Det finns väl inga direkta tips på hur man kan finansiera en elitsatsning eftersom man aldrig kan undgå de stora kostnaderna. Ett meeting går på ca 2000kr/häst, det är kostnaderna för uppstallning och startavgifter. Sen tillkommer ju massor runt omkring tävlingarna så som bensin mm. 
Utanför de så är det ju även utrustning och uppstallning mm, och inte minst inköp av häst.  

Har även fått en fråga om jag bor nära stallet så jag kan dra in det svaret lite i det här svart också. :P
Vi har ingen egen gård vilket betyder att vi har hästarna inackorderade vilket är betydligt dyrare än att driva eget stall (fast tar mycket mindre tid ;) ). Jag har en väldigt generös mamma som vill att jag ska lyckas lika mycket som jag vill, hon ställer upp extremt mycket vilket jag uppskattar enormt. Mamma är utan tvekan min bästa "sponsor", hästskötare och chafför! :) Så utan henne hade min satsning aldrig kunnat vara möjlig. Jag har även en sponsor som är delägare på Zeta, han äger halva och mamma äger halva. Inova äger mamma själv.

Det här med sponsorer kan vara både positivt och negativt enligt mig. Har man en bra relation och ett bra avtal med sin sponsor så är det hur bra som helst, vilket jag har och då kan det ju faktiskt inte bli bättre! :) Dock är det väldigt vanligt med otydliga avtal där ryttarna blir av med hästarna när allt slit äntligen börjar ge resultat.. Eller de sponsorerna som aldrig nöjer sig utan ständigt sätter stor press och har för höga krav på ryttaren. För som ryttare har man ju inte mycket o säga till om, om man inte äger någon del i hästen såklart!  

Kan ju dra en liten snabb historia när jag ändå är i farten.
Förra sommaren när jag tävlade ponny så vann min kompis en msv A på sin sponsor-ponny. Hon var den enda av alla kategorier som hade 4a fel (På ponny vann man ofta en msv A på 4 fel eller som enda nolla) på den tuffa banan med 16 hinder och 20 språng, dessutom på en ponny som endast var 7år. När hon var på väg in på prisutdelningen så satt hon bara och grät. Jag frågade henne varför och sanningen var den att hon hade sådan ångest över att ringa upp till sin sponsor och berätta hur det hade gått. Jag förstod inte alls varför det skulle vara jobbigt att berätta att hon hade vunnit en msv A, det var ju bara roligt! Dock blev sponsorn inte särskilt glad när hästen rev. Min kompis hade alltså ångest över att ringa och berätta att hon hade 4a fel, istället för att glädjas åt sin vinst.

Ett sådant samarbete är ju inte direkt något man strävar efter utan man vill såklart ha någon som stöttar en i både med och motgång och inte minst kan glädjas åt en vinst! Och att sätta sådan press på ett barn kan ju trots allt leda till att man faktiskt inte tycker att det är roligt längre.. Men som sagt har man en bra relation till sponsorn så ser jag ingenting negativt i det, då kan det ju faktiskt inte bli bättre! :)   

Hoppas du är nöjd med svaret även fast jag flummade iväg på lite annat! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0