Svar på kommentar

 Var på sharpman en sväng o köpte lite stuff, sen gick vi en liten sväng med hästarna. :) Min dator har dött o vi har 3h kvar så det får bli blogg från mobilen. Får se hur många frågor jag orkar med, det tar ju lite tid o skriva nu :p

Missar du mycket i skolan pga tävlingar å vad säger skolan om det? fina hästar har du! lycka till i flyinge!!
Svar
: Klart att man missar en del men jag hänger med bra och pluggar mycket i bilen till och från tävlingarna. Jag går på Nacka Enskilda Gymnasium som är ett idrottsgymnasium så de har stor förståelse och ser positivt på alla träningar och tävlingar vilket är jätteskönt! Sen består mina fredagar endast av specialidrott vilket gör att jag är ledig varje fredag eftersom jag sköter specialidrotten på egen hand. Eftersom de flesta tävlingarna är fre-sön behöver jag inte ta ledigt varje gång jag tävlar, isåfall sista lektionen på torsdagar om det är långt o man behöver åka dagen innan men jag försöker ligga lite före hela tiden så att planen med hästarna inte påverkas allt för mycket :) Tack! :)

Kan inte du lägga ut film på Zeta i 140 från Strömsholm? :) 
Svar:
Jo det kan jag väl göra någon gång, haha. ;)

När du trimmar dina hästar, vad har du för utrustning då? Tränsbett/tredelat, med eller utan martingal/graman? Svar: Jag använder väldigt mycket olika bett hemma, det blir väl ca 3 olika bett per häst i veckan beroende på arbete. Jag har några bett som hästarna fungerar utmärkt på så jag vill verkligen inte tappa effekten på de och varierar därför mellan flera olika bett. Bland annat två och tredelade tränsbett, jaktstång, pessoa (har gjort en specialare) rakt babypelham och ett flöjtbett. Har alltid en förbygel med martingal på Zeta annars ingenting. :)

Tack för en inspirerande blogg! Marion Zeta (1) vad står (1) för? utalar man namnet Marion Zeta Ett ? eller är det typ avelsgrej? :) 
Svar
: Bra fråga! Vad jag har förstått det som så står 1an för att hon tillhör stofamilj 1 så det är alltså inom avel, tror även att det beror på att hon är efter ett Elitsto men inte säker. Hon uttalas bara Marion Zeta men på de stora tävlingarna presenterar de hästarna lite mer så i tex Strömsholm efter de sagt stammen så sa de att hon tillhör stofamilj nr 1. :) Kolla kommentar på inlägget för lite tillägg från någon som vet. :)

hej, jag måste börja med att säga att jag tycker du rider sjukt bra!! och sen till min fråga, varför skulle inte malin ha kvar zeta? skulle vara intressant att veta :)
Svar:
Tack, det uppskattas! :) Hela det köpet var egentligen lite hastigt men jag kan dra allt från början :P jag var med Pether M och provred en 6åring som Malin hade provat dagen innan (Pether var med Malin dagen innan också). Malin var inte på sitt bästa humör och förstod inte riktigt varför hon var och provade 6åringen eftersom hon redan hade för många hästar hemma som hon inte hann med, och sa då t Pether att hon snarare behövde bli av med en häst istället för att köpa en så då nappade Pether och ringde mig o sa att vi skulle prova en till efter jag hade provat 6 åringen dagen därpå.

Så då provred jag Zeta, jag o mamma var dock inte säkra på att vi ville ha henne då vi inte trodde att jag skulle klara av henne, men det trodde Pether men vi ville ändå tänka på det över helgen (provred henne på torsdagen och var o tävlade hela helgen och skulle bestämma oss på måndagen) och ville även visa filmer för Niclas Haking (som har hjälpt mig att välja varenda häst). Sen på lördagen så ringde Pether o berätta att de var flera intressenter på Zeta av folk som bara sett henne på film så vi var tvungna att bestämma oss fort, för om inte vi ville ha henne så ville Pether köpa henne men då slog vi till och litade på Pethers ord och det blev ju hur bra som helst! :) ångrar det inte för fem öre!

Som svar på frågan :p Zeta hamnade lite mitt i mellan hos Malin då hon inte kunde följa med Räven och Tornesch än och kunde inte heller åka med på samma tävlingar som unghästarna och för att hon skulle hinna få mer rutin så behövde hon komma ut och tävla mycket vilket det inte fanns tid till. Malin hade lite ångest över att hon inte hann ta vara på kvalitéerna och bad därför Pether om hjälp vilket allihopa är väldigt glada över idag! :) Malin har sett henne en del när jag tävlat henne nu på sistone och trodde aldrig att det skulle gå så fort om man bara la ner tiden på henne. :) Men det trodde ju minsann inte någon av oss, fast det finns fortfarande en hel del o jobba på, men det är väl tur det! ;)

Kommentarer
Postat av: Theresia

Lite tillägg... Du har helt rätt angående att siffran inom parantes efter namnet innebär att de kommer från den stofamiljen dock har det inget att göra med att modern är elit-premierad. Nova tillhör stofamilj 13 samma som RS Isac och Classic Lady. Det står i passen från ASVH och en del (dock inte vi) registrerar det även på licenserna och då syns det även med där. Kul att du har två ston från riktigt fina presterande stofamiljer. Lycka till i Flyinge! Vi kommer och kikar =)

2011-11-16 @ 16:46:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0