Dagens ridpass

Idag var det träning för Niclas Haking, hade först tänkt och träna på tisdag men det gick inte o lösa så jag var alltså tvungen att träna de idag inför Flyinge trots att vi var och tävla igår. Vi tog lagom mycket på de och började med att jobba de på backen, därefter hoppade vi ett räcke på volt med bom framför och bakom, därefter hoppade vi en linje med räcke-oxer med bom både framför och bakom båda hinderna, det var 19m och red på 5 galoppsprång, skulle lätta upp och rida framåt de tre första sprången för att sedan sitta stilla o låta hästen backa av och jobba med hindret.  

Började med Inova som var superfin! Otroligt kvick och väldigt med på noterna. Fick väldigt fin effekt på övningen idag och hon fick tänka till ordentligt och blev väldigt försiktig. Det jag gillar mest med Inova är faktiskt hennes kombination med försiktighet och modighet. Hon är väldigt försiktig men ändå otroligt modig, de flesta modiga hästarna blir ofta lite nonchalanta och de försiktiga lite för fega men Inova bangar aldrig för något och vill väldigt gärna vara nolla! Detta är verkligen något jag letar efter hos en häst som ska gå eller går större klasser.

Sen var det Zetas tur och även hon gjorde det väldigt bra! Själv tycker jag att övningen kommer åt Inovas svaga sidor bättre just med bommarna framför och bakom hinderna eftersom hon ibland hoppar lite för mycket framåt istället för uppåt. Zeta däremot hoppar lite mer uppåt och fokuserar väldigt mycket på bommarna så ett tag blev hon lite väl upp och ner, hon skyndade sig ner och tog sig inte riktigt tid och hoppa klart språnget men det problemet var som bortblåst i slutet o hon hoppade väldigt väl! :)

Båda hästarna hoppade fantastiskt idag! Tog upp ett  hinder i slutet för att få in höjden i sprången inför helgen och de gjorde hästarna väldigt fint! :) Själv kände jag mig lite ringrostig i början på Inova och hittade inte riktigt samma känsla som jag hade innan semestern men det blev bättre mot slutet! Hängde dock löst några gånger på Zeta. :P Så länge båda hästarna hoppar bra så har inga problem med att hålla min balans och inte störa hästarna men när Zeta tar till det där lilla extra så har jag inte en chans (ni som såg 140cm i strömsholm vet vad jag menar ;)) Det är sån himla avvägning och jag vet inte riktigt hur jag ska träna upp det eftersom det bara är i just de tillfällena. Har ridit minst ett pass om dagen utan stigbyglar efter jag kom hem från semestern men de kan omöjligt få mig i full balans i de sprången. Någon som har några tips? Kan även vara bra med lite tips från de som har erfarenhet av o rida med sadel-lim, hur funkar det??? :)


Strömsholm, 140cm.


Kommentarer
Postat av: Madde

Jag har en unghäst som överhoppar sig och där kan det vara lite svårt att hänga med ibland så henne brukar jag anv sadellim på! man får en bättre balans av det för benen är där dom är liksom så man kan fokusera på annat :) det är värt att pröva iaf!

2011-11-14 @ 07:13:59
Postat av: Emelie

Kan inte du lägga ut film på Zeta i 140 från Strömsholm? :)

2011-11-14 @ 08:47:13
Postat av: Kim (Marions gamla ryttare)

Hej Alma! Roligt o följa din blogg o utveckling :) förstår vad du menar med Marions språng, det är inte alltid så lätt att följa med. !:p jag använde sadelklister vid hoppning, tyckte det fungerade väldigt bra :) går att tvätta bort med vanlig sadeltvål så tycker man det blir för stumt är det lätt att ta bort :) vi ses kanske i Flyinge :) klappa extra på den lilla! Kram Kim

2011-11-14 @ 09:17:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0