svar på kommentar

Postat av: Lisa
Tittade på filmen idag från 125, super bta ridet. Missförstånd på vattnet eller var det bara otur? :)

Svar:
Jag anser att rivningen från idag varken var ett missförstånd eller otur.
 För mig är missförstånd tex att ryttaren tror att hästen ska hoppa av ett galoppsprång för tidigt och därför kastar sig fram på magen och går före hästen. Eller tvärtom, att hästen missbedömmer ett avstånd och hoppar av för tidigt som inte ryttaren är med på och kommer alltså efter i språnget. (endast exempel) Alltså på något sätt missförstår varandra. 

Det är enligt mig sällan som oturen eller turen avgör om bommen ligger kvar eller inte. Det finns nästan alltid en orsak till varför varje bom ramlar ner. Om man jämför med M1 som ofta hade onödiga nedslag (OBS: Ej otur, utan onödiga) så fanns det alltid en förklaring. Rivningarna på M1 kom oftast när allt var perfekt, och då var orsaken att han blev nonchalant, för att allt redan var klart. Sen orsaken till att han blev nonchalant är en annan femma men trots allt fanns det förklaringar till varje rivning, just för att han var lite oförsiktig. 

Som jag skrev i ett tidigare inlägg om klassen idag så är det styrkan som är det svaga punkten hos Inova. Vi låg bra, möjligtvis något nära men det är inget som avgör det här nedslaget. Här är det som sagt styrkan. Eftersom hon hoppar så fint i början av banan så blir hon trött i slutet. Hon blir alltså längre desto längre banan går. Det gör att jag har henne mindre på bakbenen i slutet av banan, och därmed hoppar hon lite mer framåt än uppåt. Just när det är i nedförsbacke gäller det att ha hästarna extra mycket på bakbenen just för att de inte ska bli så långa. Om den här situationen istället hade varit i början av banan eller varit en uppförsbacke istället hade det blivit en helt annan situation. Men det är just i de här situationerna det märks att hon är lite svag.

Jag hoppas du är nöjd med svaret och fortsätt ställ frågor! :)

Kommentarer
Postat av: Lisis

2011-06-18 @ 15:09:13
Postat av: Lisis

Ja tack, jag förstår, bra att du förklarar så noga :) Även fast jag inte rider nu så kan man ju lära sig av att se andra rida. Och det är bra att fråga ryttaren om en rivning eller stopp, eller vad som än är, för då lär man sig själv, hur man ska tänka, och skillnaderna mellan olika rivningar osv. Jag kmr ställa frågor om jag får (a) Det är kul när man får ett långt svar ;)

2011-06-18 @ 15:11:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0