Dagens ridpass

Idag hoppade jag Inova för Niclas. Vi började med tre sockerbitar på en volt (liknande som vi gjorde hos Pether i torsdag). Jag måste säga att efter ha gjort den här övningen 3 gånger på en vecka så har det blivit mycket bättre! Hon är fortfarande väldigt oliksidig men det kommer ta flera veckor, om inte månader att rätta till. I torsdags ville hon ta sig över bommarna på första snabbaste sätt och idag tog hon sig istället lite tid över de och satte under sig på helt rätt sätt. :) Det här är en övning som kommer stärka henne jätte mycket, och dessutom få henne mer liksidig! Det är faktiskt en väldigt bra övning då den inte sliter på hästarna. Det här kommer alltså bli min standard övning som jag kommer jobba med ca 3ggr i veckan.

Sen hoppade vi en bana som också är väldigt bra. En övning man inte kan göra för mycket av! Man kan sitta och traggla hur länge som helst. Det främsta syftet med övningen är att få hästarna lydiga. Den är dessutom bra att göra på en ny häst för att lära sig väga av hur stora/små hjälper man behöver använda sig av. 
Det  blev väldigt jobbigt för Inova i högervarv :P Hon landar för det mesta i vänstergalopp (eftersom hon är starkast där) vilket gör det jobbigt på bågarna i högervarv. De gör att när hon väl landar i högergalopp (svag) så orkar hon inte och därför försöker springa ifrån det och lägga sig emot innerskänkeln. Jag fick göra ett par halter i högervarv för att få henne vänta och inte bara springa iväg. Det blev iallafall mycket bättre i slutet och i vänstervarv gjorde hon det galant! :)

Avslutade att hoppa en linje räcke-oxer-räcke (samma som hos Pether). Linjen ingick i banan och då gick vi på 5 galoppsprång, nu la vi upp galoppen och gick på fyra istället. Inova var väldigt trött i slutet men jag måste säga att hon gör det riktigt bra! :) Banan lutade lite så i vänstervarv blev det nedförsbacke och då blev hon lite lång eftersom hon inte riktigt orkade sätta under sig, men försiktig som hon är var det inga problem ändå. :) I högervarv gjorde hon det superfint! :)

Jag är faktiskt jättenöjd med dagens träning! :) I torsdags hittade jag mina standard övningar som jag kommer jobba jätte mycket med! Jag tycker det är viktigt att man verkligen hittar "sina övningar". Att man som enskild ryttare/häst hittar en övning som man verkligen behöver jobba med och inte bara jobbar på samma övning som någon annan jobbar på. Alla ekipage har olika behov och behöver olika övningar och tips för att höja sin lägstanivå.

Det här är alltså de övningar jag tror kan utveckla Inova mest:



Antingen med sockerbitar eller med bom, räcke, bom.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0