Ändrade planer!

Eftersom Zeta var så fin i helgen och kvalade SM så  har vi nu bestämt oss för att avsluta säsongen på topp! Billdal var alltså min sista tävling för året. :) Tanken var att jag skulle åka till Grevagården i helgen för att hoppa en lite "lättare" 140cm för Zetas del eftersom jag bara hoppat elittävlingar med henne men det känns helt onödigt nu. Det är ingen stor eller viktig tävling så då känns det bara onödigt att slita på hästarna. 

Så nu är alltså planen att hästarna får sina lugna veckor redan nu. Det blir alltså två veckor utan hoppning och bara ta det lugnt (jogga, ut i skogen, vila). Hästarna har nu börjat sin första lugna vecka, sen kommer vår veterinär och kollar hästarna om en vecka, därefter får de 4-6 dagars vila och sedan börjar jag jogga de lite lätt igen. Därefter går vi in i en förberedande fas inför de resterande scandinavium kvalen och SM. Om två veckor börjar alltså det roliga och avgörande arbetet inför kommande säsong! :)

Är väldigt nöjd med den här planen då deras lugna veckor blir framskjutet en vecka vilket gör att det blir samtidigt som mina sista stressade veckor i skolan. Så lagom tills jag får lov så ska de börja trimmas, helt perfekt eftersom jag verkligen kan ta mig tid då! :)

Har inte uppdaterat så mycket de senaste dagarna men det här har hästarna gjort:

Söndag: Vila, hemresa från Billdal.
Måndag: Tömkördes lite lätt.
Tisdag: Vila/longering.


Kommentarer
Postat av: Pappsis

hej Alma, låter klokt och moget min erfarenhet är att det är lätt att det blir lite för mycket när man är på "G". Att få vila ordentligt förebygger skador och skulle inte bli förvånad om det efter lite längre vila är bättre än någonsin.



Pusselipuss

2011-12-06 @ 18:41:57
Postat av: Marina Björkman/Team AMY HB

Det tycker jag låter som ett mycket bra och klokt beslut med tanke på hur lite Marion har tävlat i sitt liv! Hon skall inte vara bäst i år eller nästa år, utan om 2-3 år kommer du att rida riktigt stora klasser med henne om du matchar henne och hennes stora ambition rätt :)) Kram från oss uppfödare :))

2011-12-06 @ 21:17:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0